Nyheter

En sommarhälsning från Nobeli.

Sommaren är på antågande med värme och ljumma vindar. Naturen står i sin fulla prakt och välkomnar oss på ett härligt sätt. Och vi får tid att fylla på energidepåerna inför höstens utmaningar.

Så här innan semestrarna börjar på allvar, tänkte vi passa på att ge dig information om vad som skett och vad som är på gång inom Nobeli. Under de senaste sex månaderna har vi arbetat med en långsiktig utvecklingsplan. Vi har en tydlig ambition att öka vår marknadsandel inom business support. Och detta är en resa vi vill göra tillsammans med dig och ditt företag.

För att nå dit vi vill, genomförs en hel rad aktiviteter som på ett eller annat sätt kommer att beröra dig. Målet är tydligt – att skapa ännu större och fler mervärden för alla våra kunder. För att se hur vi står lät vi genomfördes en marknadsanalys under våren, som till vår glädje visar på stor uppskattning för samarbetet med Nobeli. Nära nog alla kunder är mer nöjda med oss idag jämfört med 2015. Självfallet tar vi åt oss av detta, men vi låter oss inte slå oss till ro. Vi vill istället ta chansen att växla upp ytterligare och arbeta än mer proaktivt med dig och ditt företag.

För att lyckas har vi arbetat med och justerat vår interna organisation. Från 30 juni i år samlar vi alla som arbetar med försäljning i en gemensam enhet med Säljare, KAM och Projektledare. Allt för att stärka vårt erbjudande och minska ledtider. Fokus är även fortsättningsvis att arbeta med kostnadseffektiva och långsiktigt hållbara lösningar utan att ge avkall på kvalitén.

Vi hoppas att du kommer att märka förändringarna fram mot höstkanten, när vi alla kommer tillbaka till verkligheten efter semestrarna. Då än tydligare i vårt uppdrag i varje enskild tjänsteleverans. Det är vi övertygade om ger bäst resultat för såväl kund som leverantör. Och vårt långsiktiga mål är att skapa förutsättningar för alla våra kunder att vara briljanta på sin affär!

Med önskan om en skön och avkopplande sommar och ett fortsatt gott samarbete!

Karlskoga, juni 2017

Lennart Fräjdin med all personal i Nobeli Business Support AB

Klock- och smyckeskedjan Ur & Penn väljer Nobeli för sin löneadministration

Ur & Penn är en av de äldsta och mest välkända kedjorna i den svenska klock- och smyckesbranschen. Idag har kedjan omkring 650 anställda och närmare 100 butiker runt om i Sverige. Ur & Penn har en kraftig tillväxttakt och ambitionen är att växa ytterligare under den närmsta tiden.

Med företagets tillväxtambition väntas många rekryteringar både till de nya butikerna och tillsättning av centrala funktioner under de närmsta åren. Med tillväxten behövs en samarbetspartner inom lönehantering som har förmågan att arbeta nära företaget och kunna stötta i expansionen.

”Vi letade efter en långsiktig partner inom lönehantering som hade förmågan både att leverera en kostnadseffektiv lösning, men också förmågan att ta ett större ansvar kring support och finnas tillgänglig för våra anställda. Därtill har det varit av stor vikt för oss att hitta en partner som arbetar nära oss som företag och som kan agera proaktivt, säger Linda Sundblad, HR-Chef på Ur & Penn.”

”Vi är naturligtvis mycket stolta över att Ur & Penn har valt oss som ny leverantör av lönetjänster. Överenskommelsen innebär att vi stärker vår kompetens inom detaljhandeln som är ett fokusområde för våra lönetjänster och där vi har flera pågående dialoger, säger Lennart Fräjdin, VD på Nobeli Business Support.”

Avtalet som nu har tecknats mellan Nobeli och Ur & Penn omfattar lönehanteringstjänster för samtliga Ur & Penns anställda i Sverige. Implementationsarbetet kommer att påbörjas omgående och produktionssättning planeras till hösten 2017.

För mera information kontakta gärna:

Lennart Fräjdin, VD Nobeli Business Support AB, lennart.frajdin@nobeli.se

Undersökning “Lär dig mer om effektiv lönehantering”

Lönerna är en av de största utgiftsposterna i ett företag. Dessutom är lön en av de viktigaste faktorerna för era anställda. Fel hanterat kan det bli företagets största huvudvärk. Rätt hanterad kan den spara både tid och pengar!

Som du säkert känner till, så har vi på Nobeli sedan starten 1999, arbetat för att hjälpa mellanstora och stora företag med att få en mer kvalitativ och kostnadseffektiv lönehantering. Idag levererar vi närmare en kvarts miljon lönespecifikationer per år till några av Sveriges mest namnkunniga företag och organisationer. Att hantera en så stor mängd lönespecifikationer har förstås gett oss en väldigt bred kunskap inom lönehanteringsområdet. För att ytterligare bygga på våra kunskaper, lanserade vi under 2016 undersökningen ”Lönehantering i Svenska företag”.

Undersökningens syfte var att ta reda på mer fakta kring hur företag resonerar när det gäller lön. Finns det likheter mellan bolag i samma bransch eller samma storlek? Vilka lönesystem används? Vilka fördelar finns det med att hantera lön outsourcat respektive inhouse mm? I dagarna lanserar vi årets upplaga av undersökningen och naturligtvis vill vi gärna ge er möjligheten att ta del av våra kunskaper.

Som tack för att du hjälper oss att fylla i undersökningen, så erbjuder vi er nämligen möjligheten att ta del av vår sammanställda rapport när undersökningen har avslutats. Frågorna riktar sig främst till ansvarig för HR- och/eller ekonomiavdelningen. Om du inte själv arbetar på någon av dessa avdelningar, så är det naturligtvis helt fritt att vidarebefordra nyhetsbrevet till rätt instans. Undersökningen består av totalt 15 frågor och tar maximalt 5 minuter att besvara. Era synpunkter är viktiga för oss, så vi hoppas att ni vill hjälpa oss.
Du hittar undersökningen på följande länk:

https://infonobelise.typeform.com/to/n5fRqi

 

Nobeli sponsrar Simhopps SM

Nobeli är stolt sponsor till simhopps SM i Karlskoga och Örebro 20 – 22 Januari

http://www.svensksimhoppning.se/Live.html

God Jul & Gott Nytt År

I år har vi valt att ge en gåva till Musikhjälpen och till fonden “I Kärlekens tecken”. Vi vill på detta sätt tacka alla våra samarbetspartners för i år och önska Er en riktigt God Jul och Gott Nytt År!

Nio av Nobelis lönekonsulter auktoriserade!

Sedan 2013 har Srf Konsulterna, Sveriges ledande branschorganisation inom redovisning och lön, arbetat med att auktorisera lönekonsulter. Auktorisationen utgör en kvalitetsstämpel på marknaden, vilket hjälper företag att hitta rätt kompetens direkt. Vi är idag stolta över att meddela att nio lönekonsulter hos oss på Nobeli nu har erhållit auktorisationen.

Att erhålla en auktorisation som lönekonsult är inte bara att genomgå själva auktoriseringen. Som auktoriserad lönekonsult förväntas du underhålla din kompetens inom löneområdet och kontinuerligt delta i olika former av kompetensutveckling. Kort sagt är det en auktorisering som signalerar förtroende, kompetens och trygghet på marknaden.

”Auktoriseringen är naturligtvis en individuell stämpel på hög kunskap och stor erfarenhet, men vi på Nobeli är otroligt glada och stolta över att våra lönekonsulter är så kompetenta inom området, säger Nina Forsberg som är Affärsområdeschef på Lön och personal på Nobeli.”

Nobeli Business Support har sedan 1999 erbjudit professionell lönehantering åt mellanstora och stora företag och organisationer. Med spjutspetskompetens inom området, hög flexibilitet och ett personligt bemötande, effektiviserar och förenklare vi våra kunders vardag.

För ytterligare information, kontakta Nina Forsberg, affärsområdeschef. Telefon 0586-826 78, nina.forsberg@nobeli.se

Scana Energy och Scana Booforge väljer att outsourca lönearbetet till Nobeli.

Tryggad kvalitet och ökad kompetens var det som avgjorde när Scana nu väljer att outsourca sitt lönearbete till Nobeli. Samarbetsavtalet som är flerårigt omfattar outsourcing av lönearbetet för alla fyra bolag som utgör Scana-koncernens svenska del.

”Vi har nu tagit oss igenom implementationsfasen och det jag har upplevt är att Nobeli har hanterat detta på ett professionellt sätt och det har känts tryggt hela vägen, säger Ingela Ranki som är HR-chef på Scana. Att flytta lönehanteringen är ett stort och rätt komplext projekt, men det har gått över förväntan.”

Scana är en del av den Nordiska industrigruppen Incus Investor ASA som är noterad på Oslo-börsen. Företaget finns representerat i 25 länder. Bolagets svenska del, som nu omfattas, utgörs av knappt 300 anställda fördelat på fyra olika bolag.

Scana arbetar med högkvalitativa stålprodukter till tillverkande industri, offshoreindustrin samt till olika marina produkter. Med över 360 års kunskap och utveckling av stålproduktion och smide, är Scana känt över hela världen för sina högkvalitativa lösningar.

”Vi är naturligtvis väldigt stolta över att ha fått det här förtroendet. Samarbetsavtalet med Scana stärker oss ytterligare inom segmentet tillverkande industri, där vi egentligen ända sedan Nobelis grundande har byggt väldigt hög kunskap och erfarenhet, säger Nina Forsberg som är affärsområdeschef för Lön och personal på Nobeli.”

 

För ytterligare information, kontakta Nina Forsberg, affärsområdeschef. Telefon 0586-826 78, nina.forsberg@nobeli.se.

Lediga tjänster på Nobeli

Nobeli Business Support söker medarbetare med placering i Karlskoga till vår ekonomigrupp samt till affärsområdet Kommunikation och säkerhet med placering i Örebro. Läs mer om vår nyinrättade tjänst som Controller samt våra lediga tjänster som installatör och tekniker under Lediga tjänster.

Trevlig Sommar

Vi önskar alla våra kunder / leverantörer / samarbetspartners en riktigt skön sommar. I år har vi valt att skänka pengar till Barncancerfonden.

Välkommen Lennart Fräjdin, Ny VD

 

Vi hälsar vår nye VD Lennart Fräjdin, välkommen till Nobeli. Lennart har en lång erfarenhet från ledande positioner inom såväl privat som offentlig sektor. Med start som officer vid Bergslagens Artilleriregemente i Kristinehamn följt av en tjänst som operativ chef inom Kinnevik på Transcom. Sedan kommunchef i Kristinehamn och nu senast som konsult på Effect Management inom bland annat styrning, utveckling och förändringsledning.

– Min första tid kommer att präglas av samtal med chefer, medarbetare och fackliga företrädare för att skapa mig en bild av verksamheten och läget. Jag kommer även att träffa kunder för att förstå deras behov och förväntningar på Nobeli. Tillsammans ska vi skapa förutsättningar för att Nobeli och alla anställda ska fortsätta växa och utvecklas. För mig kan framgång till stor del mätas genom glädjen medarbetarna känner inför att gå till jobbet på morgonen, säger Lennart som är förväntansfull och ivrig att komma igång med det nya jobbet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 2 3 4